Vypisuji filmy 1 - 6 z celkového počtu filmů ve zvolené sekci. Filmy jsou vypsány na 1 stránce.
Autor: Lukeš JanKategorie: Dokumentární cykly,
Dokumentární filmy,
Vidět filmemStaženo: 1×
Anotace:
Na počátku němého filmu u nás stojí nadšení průkopníků, kteří jsou režiséry, producenty a kameramany v jedné osobě. Vznikají jedinečné dokumentární záznamy Jana Kříženeckého, pokusy Aloise Jalovce v první české filmové laboratoři a přelomový film Stavitel chrámu Karla Degla. Na konci němé éry jsou již čeští kameramani nejen profesionály, ale mistry svého řemesla, oceňovanými i za hranicemi. Kameraman Václav Vích vtiskl legendárnímu Erotikonu dokonalou obrazovou řeč, Otto Heller natáčí filmy po celé Evropě. Němou éru prvního dílu doplní portrét charismatického Jaroslava Blažka, mistra několikanásobného vrstvení obrazu.
Přidáno: 04 Pro 2024
Pro stažení se přihlaste
Autor: Suchý ZdeněkKategorie: Dokumentární cykly,
Dokumentární filmy,
Vidět filmemStaženo: 1×
Anotace:
Druhý díl dokumentárního cyklu sledujícího rozvoj kameramanského řemesla otevírá období zvukového filmu. Tento přelomový nástroj si žádá nejen kreativní zápal umělců, ale také výraznou proměnu veškerého zázemí a techniky. Skvěle si s tím poradil mezi jinými Jan Stallich, který dokázal objektivem kamery zachytit vášnivou, na svou dobu odvážně extravagantní Extasi plnou metafor a symbolů. Hlučné kamery ve vzduchotěsných celách a neforemné mikrofony těžkopádně visící nad hlavami herců nezastavily ani Karla Plicku, jehož zásluhou vznikla FAMU jako pátá filmová škola na světě. Souznění zvukové a obrazové složky docílil Ferdinand Pečenka v Pohádce máje, ve které speciálními filtry vybělil letní zelenou barvu, aby dosáhl iluze jara. Přijetí mluveného slova dalo příležitost rozvoji žurnalistického žánru, Karel Pečený vytvořil vůbec první systematické zpravodajství. Posláním týdeníku Aktualita bylo prezentování české perspektivy širšímu publiku a vyvažování zkresleného obrazu utvářeného německými týdeníky. Které nástrahy přinesla zvuková složka jako nová součást filmu a jak si s nimi poradili tehdejší mistři kamery?
Přidáno: 04 Pro 2024
Pro stažení se přihlaste
Autor: Suchý ZdeněkKategorie: Dokumentární cykly,
Dokumentární filmy,
Vidět filmemStaženo: 1×
Anotace:
Cyklus mapující vývoj kameramanského řemesla zaznamená ve své třetí části přelomový nástroj objevující se na paletě filmového tvůrce. Barva se prosazuje na těžkém pozadí doby, ve které se tvůrci potýkají se znárodněním filmového průmyslu. Diváci dostanou možnost seznámit se s barevnou husitskou trilogií Václava Hanuše či s prací Jana Stallicha, jehož mistrovské dílo Jan Roháč z Dubé se stalo prvním barevným filmem u nás. Dosud nevídané tvůrčí možnosti, které práce s barvou přinesla bravurně využil Ferdinand Pečenka, když vepsal svůj kameramanský rukopis do filmů Měsíc nad řekou nebo Stříbrný vítr. Dobové sekvence doplňuje pohled současných filmových teoretiků a historiků a divákům je tak nabídnut komplexní vhled do éry mistrů kamery barevné.
Přidáno: 04 Pro 2024
Pro stažení se přihlaste
Autor: Suchý ZdeněkKategorie: Dokumentární cykly,
Dokumentární filmy,
Vidět filmemStaženo: 1×
Anotace:
Čtvrtá část cyklu mapujícího vývoj kameramanského řemesla v našich zemích sleduje období šedesátých let, kdy čelí filmoví tvůrci nezastavitelné dynamice doby. Právě šedesátá léta jsou zlomová pro kameramana Bedřicha Baťku. V Markétě Lazarové můžeme sledovat jeho hru s kontinuitou, matení diváka nejednoznačností a mistrnou tvůrčí manipulaci. Rychlého rozvoje se dočkal také dokumentární film. Práce Jana Špáty byla typická uměleckou novostí, autenticitu a realistickým zprostředkováním atmosféry. Syrovou realitu všedních dní tehdejších občanů zachytil také Jaroslav Kučera, jehož dokumentární filmová báseň vzniklá na objednávku režimu s cílem reprezentovat Československo na japonském Expu šokovala. V úžasu však zůstal spíše režim než diváci, ke kterým se toho času záznam vůbec nedostal. Cinemascope, 3D brýle, svícení měkkým světlem nebo oživené figurky suverénně se hýbající po plátně. Bez filmových triků a kouzel si dnes dovedeme film představit jen stěží a právě v šedesátých letech byla tato filmová magie rozvíjena výraznými osobnostmi. Jak se na plátno podepsali Karel Zeman nebo Ivan Vít? Odpovědi přinese 4. díl dokumentárního cyklu.
Přidáno: 04 Pro 2024
Pro stažení se přihlaste
Autor: Suchý ZdeněkKategorie: Dokumentární cykly,
Dokumentární filmy,
Vidět filmemStaženo: 1×
Anotace:
Pátý díl dokumentárního cyklu sledujícího vývoj kameramanského řemesla zachycuje kontury osobitých příběhů vystupujících na pozadí nelehké doby. Film se v období normalizace pro tvůrce stal nástrojem hledání jiných stylů sdělení a cestou přechodu z oficiální do neoficiální kultury. V novém díle vám cyklus představí portréty kameramanů Andreje Barly, Ivana Šlapety, Juraje Šajmoviče či Vladimíra Skalského, jejichž nový osobitý rukopis se vepsal do dějin české kinematografie. Zároveň ustáli nelehký politický nátlak a zachovali si svou autorskou tvář. Autentické výpovědi tvůrců a dobové záběry prozradí, jak se s obdobím dilemat a kompromisů vypořádala velká jména tehdejšího filmu.
Přidáno: 04 Pro 2024
Pro stažení se přihlaste
Autor: Suchý ZdeněkKategorie: Dokumentární cykly,
Dokumentární filmy,
Vidět filmemStaženo: 1×
Anotace:
Na konci osmdesátých let čekaly společnost nové výzvy a otřesy ve strukturách totalitní moci předjaly vlnu sametového revoluce, která přinesla svobodu. A filmaři byli opět u toho. Počátek znovunabyté svobody raných devadesátých let přináší i svěží vítr ve filmové tvorbě, díky němuž se na plátna dostávají nová témata, noví tvůrci nebo tvůrci dříve zakázaní, toužící posunout český film někam dále. Tvůrci s kameramany v popředí se opět znovu nadchli pro svobodnou tvorbu, která vedla až k mezinárodním oceněním, mezi něž patří například Oscar za film Kolja. Příběhem divokých devadesátých let nás provází kameramani Vladimír Smutný, Jan Malíř, František A. Brabec a další legendy mistrů české kamery, kteří vzdávají hold svému řemeslu.
Přidáno: 04 Pro 2024
Pro stažení se přihlaste